Spis treści
- 1. Przegląd maszyny roboczej
- 2. Smarowanie maszyny roboczej
- 3. Czyszczenie maszyny roboczej
- 4. Poszukiwanie luzów w maszynie roboczej
- 5. Frezy, zęby i lemiesze w maszynie roboczej
- 6. Napięcie gąsienic w maszynie roboczej
- 7. Filtry powietrza w maszynie roboczej
- 8. DPF – maszyna robocza
- 9. Olej hydrauliczny w maszynie roboczej
- 10. Dokręcenie śrub w maszynie roboczej
- 11. Dokumentacja Techniczno Ruchowa maszyny roboczej
Codzienna obsługa maszyn roboczych – poradnik
Ten poradnik przeznaczony jest głównie dla właścicieli maszyn, gdyż to oni płacą za naprawy i ponoszą koszty przestojów. Dopóki operator nie jest właścicielem maszyny, to niekoniecznie zależy mu na utrzymaniu maszyny w pełnej sprawności a bardziej na szybkim „zrobieniu metrów”. Jako serwis maszyn budowlanych mamy codziennie styczność ze sprzętem, operatorami i inwestorami. Z przykrością stwierdzamy, że większość maszyn nie jest zadbana tak, jak na to zasługują i jak przewiduje producent. Codzienna obsługa techniczna jest często kompletnie zaniedbana, ponieważ użytkownicy wychodzą z założenia, że o stan techniczny dbać ma serwis.
Przegląd maszyny roboczej
Zależnie od typu maszyny, przeglądy wykonywane przez serwis maszyn roboczych odbywają się co 250 – 500 motogodzin, a te, które powinien wykonać operator – co 8. Łatwo więc policzyć, że między przyjazdami serwisu, operator powinien wykonać codzienną obsługę techniczną przynajmniej 30 razy!
Smarowanie, czyszczenie, kontrola luzów weryfikacja filtrów, itd. – tych czynności jest wiele, a niektóre wymagają konkretnej wiedzy technicznej. Wszystko jest opisane w Dokumentacji Techniczno Ruchowej waszej maszyny. Poniżej zebraliśmy kilkanaście najważniejszych punktów dotyczących codziennej obsługi technicznej – pilnując ich, utrzymasz maszynę w sprawności, a jej wartość na rynku wtórnym będzie się trzymać wysoko.
Smarowanie maszyny roboczej
Już po kilkunastu godzinach pracy „na sucho” połączenia tuleja – sworzeń wypracują luz, którego usunięcie wymagać będzie wymiany wszystkich współpracujących elementów. To chyba główne zaniedbanie z jakim się spotykamy i jedno z bardziej kosztownych z punktu widzenia właściciela maszyny.
Połączenie „cztero-punkt” w minikoparce. Sucho tu jakoś…
Punkt smarny siłownika w głowicy Rototilt. Świeży smar, choć nie wygląda, aby punkt był wyczyszczony z piasku przed nałożeniem nowego smaru.
Łożysko w stabilizatorze gruntu FAE. Brak smarowania, spalone resztki smaru = poważna awaria zawieszenia rotora już po kilkudziesięciu godzinach pracy.
Oto kilka ogólnych wskazówek do prawidłowego smarowania maszyn:
- Smaruj codziennie, nie rzadziej niż co 8 godzin.
- Jeśli pracujesz w wodzie lub dużym zapyleniu, to smaruj nawet raz na godzinę.
- Smaruj po pracy, gdy maszyna robocza jest jeszcze rozgrzana, gdyż pozwoli to na lepsze rozejście się smaru.
- Poznaj i zapamiętaj wszystkie punkty smarne maszyny – niektóre mogą być schowane ze względów konstrukcyjnych i łatwo o nich zapomnieć
- Używaj smaru wysokiej jakości – te tanie spływają jak woda i nie kleją się do powierzchni.
- Jeśli pracujesz w lesie, to częste smarowanie zmniejsza ryzyko zapłonu maszyny na skutek tarcia między elementami ruchomymi.
Czyszczenie maszyny roboczej
Wydaje się, że maszyna budowlana może, a nawet powinna być brudna, bo to znaczy, że pracuje. Nasze doświadczenie pokazuje jednak, że nawarstwiony brud potrafi wyłamać przekładnię w mulczerze lub siłownik w koparce. Twarde, zbite warstwy cementu pod elementami ruchomymi potrafią stworzyć dźwignię, która wygnie lub złamie opierający się o nią element maszyny. Innym przykładem, gdzie brud wywołuje kosztowne awarie, są zatkane filtry odpowietrzające. Rosnące ciśnienie, które nie może wydostać się przez zatkany odpowietrznik, wybija przez uszczelniacz główny, wywołując najczęściej poważny wyciek oleju.
Poszukiwanie luzów w maszynie roboczej
Jednym z elementów, których szukamy w trakcie codziennej wizualnej inspekcji maszyny roboczej, są luzy na połączeniach ruchomych. Wskazówką do ich odnalezienia jest rdza. Tam, gdzie widać rdzę, prawdopodobnie będzie nadmiarowy luz.
Frezy, zęby i lemiesze w maszynie roboczej
Szybka kontrola optyczna powinna wykazać ewentualne braki frezów czy zębów a ich natychmiastowe uzupełnienie pozwoli nam zaoszczędzić pieniędzy i czasu na wymianie zniszczonych adapterów.
Napięcie gąsienic w maszynie roboczej
Gąsienice nie luzują się tak szybko, jeśli są sprawne technicznie, ale ich napięcie warto dopasowywać do aktualnych warunków pracy. Jeśli będziemy pracowali na asfalcie, to napinamy je mocno, a jeśli czeka nas praca w grząskim terenie, to warto je poluzować.
Filtry powietrza w maszynie roboczej
Jeśli pracujemy w dużym zapyleniu, to warto szybko sprawdzić lub przedmuchać filtry powietrza. Ułatwi to pracę silnikowi, dając nam więcej mocy do działania.
DPF – maszyna robocza
Nierzadko zdarza się, że anulujemy automatyczne wypalania DPF, gdy mamy coś pilnego do wykonania lub jesteśmy w miejscu, gdzie nie możemy wypalania przeprowadzić (np. w lesie). Warto więc regularnie upewniać się czy DPF jest gotowy do pracy, bo przeciągnięcie wypalania zbyt daleko w czasie wiąże się z koniecznością wezwania ekipy serwisowej.
Olej hydrauliczny w maszynie roboczej
Bez oleju hydraulicznego ciężko wykonywać ruchy jakąkolwiek maszyną. Pamiętaj, że sprawdzanie poziomu oleju powinno odbywać się gdy wszystkie siłowniki są w swoim najkrótszym położeniu.
Dokręcenie śrub w maszynie roboczej
Ciężko oczekiwać, że operator będzie codziennie weryfikował przykręcenie każdej śrubki, ale pamiętaj, że wibracje często powodują odkręcanie śrub, a to z kolei prowadzi do kosztownych awarii. Szybka weryfikacja powinna pokazać czy jakieś główki śrub nie wystają zbyt wysoko, co może sugerować, że zaczęły się odkręcać.
Dokumentacja Techniczno Ruchowa maszyny roboczej
Dokumentacja Techniczno Ruchowa to podstawowy dokument dla operatora. Tam znajdują się wszelkie informacje specyficzne dla Twojej maszyny i postępowanie zgodnie z zawartymi tam zaleceniami, pozwoli Ci zmniejszyć ilość niespodziewanych przestojów i utrzyma wartość Twojej maszyny.
Powodzenia!